Mobil som foretrukne platform i vækst

Klippet fra FDIMs hjemmeside:

Danskerne elsker deres mobil og at anvende internettet fra den smarte lille ven i lommen.

Danske Medier Research har lavet en opgørelse af antallet af udgivelser, de har flere brugere fra mobil eller tablets end fra desktopcomputere og tendensen er klar:

Den store stigning på tablets i december skal ikke ses som starten på en ny “golden era” for tablets, men blot en gentagelse af et mønster, der genkendes årligt, når folk får en ny tablet i julegave.

Se den oprindelige tekst på FDIMs hjemmeside

FDIMs topliste viser samme mønster

Mange sites har mindst lige så mange brugere på telefonen som de har på computeren.
En generel tendens for vores forbrug er ikke overraskende, at de mere simple funktioner løser vi på mobilen – det der kun skal læses.
Men skal der tastes ind, foretrækker vi selvfølgelig computeren.

Der er dog nogle andre sjove tendenser: Alle nyhedsmedier har stort set lige dele computer og mobilbesøg. Dog ikke Berlingske, Børsen og Information, som har en markant overvægt af besøgende på computere.

Den mere sensationsprægede del af “pressen” som Se og Hør, Den korte Avis og MX har rigtigt godt fat i mobilbrugerne og har en overvægt på telefon.

Tablet følger meget godt med, men kommer stort set altid ind på en tredjeplads. Dog ikke når det gælder madlavning. Her overhaler den telefonen. Det giver meget god mening. At lave mad er også en visuel oplevelse, og en tablet og computer giver også overblik over processen.

Det understøtter og meget godt mit tidligere indlæg, som viser at tabletbrug primært er i hjemmet.

Læs indlæg om tabletbrug

Se toplisten hos FDIM her

Og regnearket med detaljer her

Hent min egen kogebog – til tablet – i iTunes