Fra forretningsidé til den første kunde på 4 dage

Det lyder usansynligt, men det var det der skete, da jeg i sommers sad sammen med min gode ven Niels og skulle hjælpe ham med “alt det digitale” til hans forretning. Vi sad på en cafe i Nordvest mandag eftermiddag, og torsdag aften ringede den først kunde. Det der skulle til var hjemmeside og en pose penge til at købe Google Adwords.

Her er historien kronologisk.

Mandag

Min gode ven Niels var lige blevet ramt af det som mange af os frygter – fordi vi igen har baseret en for stor del af vores virksomhed på én kunde. Niels arbejdede for en stor virksomhed, som er ejet af nogle franske financieringsfonde. Og de ændrede strategi, hvilket betød at Niels fra dag til dag skulle bygge kundebasen op på ny.

Han er dynamisk og kan mange ting. Han er blandt uddannet tømrer og er ekspert i bekæmpelse af skimmelsvamp. Det skulle være hans nye forretningsidé.

Så mandag eftermiddag fik vi købt hjemmeside og reserveret domænenavn. Hans firma kom til at hedde “fugt og skimmel”. Blandt andet fordi “fugtogskimmel.dk” var ledigt.

Hjemmeside og domæne var oprettet og betalt for det første år – for under 1.000 kr. Vi brugte 123i.dk, men også one.com og mange andre tilbyder dette.

Tirsdag

Indholdet på hjemmesiden skulle være kort og præcist. Der skal ikke være meget indhold, for at fortælle historien om, hvad du skal gøre, hvis du har mistanke om skimmelsvamp i din bolig: Ring, så kommer vi ud for at se, hvad der skal gøres og fjerner skimmelsvampen.

Jeg brugte tirsdagen til at researche på emnet, og fik bygget en lille hjemmeside.

Jeg valgt at bygge den op i Adobe Muse. Det er et lille site, så jeg overvejde overhovedet ikke et CMS som for eksempel WordPress.

Muse er usansynligt let og sjovt arbejde med. Især for en grafisk designer som jeg, der stort set bor inde i InDesign. De minder så utroligt meget om hinanden.

Muse er lidt anderledes end for eksempel WordPress. Det er ikke responsivt, men derimod skal man lave dedikerede design både til telefon og web (og måske tablet). Til gengæld er der jo 100% kontrol over både indhold og design. Det er godt til mindre sites, men store sites fortjener CMS

Jeg underviser i Muse og holder foredrag om Muse.

Screenshot 2015-04-24 15.48.35

Så kom sitet på plads. Herover ses en lille del af sitet til telefonen.

Onsdag

At få kunderne forbi kræver en pose penge. At komme op i søgeresultaterne på Google på en dag eller to kan selvfølgelig ikke lade sig gøre.

Derfor skulle vi købe os plads på Googles annoncer, og helst øverst på side 1.

Efter kort intro fra Casper Frederiksen, som er SEO og SEM ekspert, gik jeg i krig med at lave “adwords” som er de ord som jeg regner med at der bliver søgt på, og som derfor skal vise vores lille annonce, som linker til websitet.

Jeg laver hjemmesideoptimering sammen med Casper – læs mere her.

Det er lidt af et puslespil til at begynde med. For hvor mange penge om dagen vil vi bruge og hvor snævert skal vi lave vores søgeord. Hvis vi bare valgt “skimmelsvamp” fik vi sikkert en masse visninger og klik igennem, som ikke var potentielle kunder. På den anden side “bekæmpelse af skimmelsvamp” var måske for snævert.

Vi satte 600 kr om dagen som det maksimale beløb, og bestemte os for at ville betale en høj pris for hvert klik. Det bringer os på forsiden af Google.

Vi testede, og håbede på, at vi havde gættet rigtigt i forhold til hvad folk Googlede.

Torsdag

Vi var åbenbart gode. Fordi allerede næste dag fik Niels sin første kunde.

Vi har siden sat beløbet lidt ned, og arbejder med at få siden op i det “rigtige” søgeresultat.

Og forretningen kører nu i bedste velgående. Udelukkende markedsført ved hjælp af en lille hjemmeside og Google Adwords.

Screenshot 2015-04-24 16.00.06

Øverst på side 1 i annoncerne var målet, og der ligger han også i dag, ved en søgning på “bekæmpelse af skimmelsvamp”