Det digitale marked vinder andele

Markedesandelen vokser for de digtale udgivelser. Der kommer nye til og regeringens og KL’s projekt “it i folkeskolen” viser også at markedet især for skolematerialer ændrer sig markant.

De danske forlags årsstatistik er spændende læsning når man prøver at få et overblik over det digitale salgsandel. Find den her i sin helhed. (alle figurer er fra denne beretning)

Salget af digitale udgivelser er stigende. Fra 2014 til 2015 er det digitale salg steget rundt regnet med næsten 20% målt i kroner – og markedsandelen er så også øget – i et marked der generelt er faldet. (Det digitale marked omfatter også lydbøger, der har fået et ordentligt boom)

screenshot-2016-10-24-10-04-10

screenshot-2016-10-24-10-03-07

På figuren herover er listet salgskanalerne. Det er ikke overraskende at onlineboghandlere sælger en stor del digitale bøger, men måske lidt overraskende at de offentlige institutioners køb i høj grad er digitaliseret. Det skyldes nok i høj grad uddannelsesmarkedet, hvor mange bøger i dag udkommer digitalt. Og mange i en abonnementsordning. Mang af udgivelserne minder mere om et website end en bog – men grænserne er jo flydende. I figuren herunder bliver det understøttet – læremidler er det område der hurtigst er på vej mod digitalisering.

screenshot-2016-10-24-10-03-22

Skønlitteraturen følger også med. Det giver også meget god mening, da det er lettere at læse og overskue en roman end en fagbog på en telefon. Fagbøger er oftest grafisk mere komplicerede layoutet.

Men det er på læremidlerne at de digitale udgivelser skaber omsætning. (Trade er lig med alt de andet: Fag-, skøn- og børnebøger) Figuren herunder viser at en tredjedel af omsætningen på skole- og lærebøger kommer fra de digitale udgivelser.

screenshot-2016-10-24-10-04-43

I den sidste figur herunder er det mest interessante måske at børne- og ungdomslitteraturen ikke er særlig digital.  Andelen af det digitale salg er langt mindre, end voksenlitteraturen. Og det digitale salg til offentlige institutioner er markant lille for børnelitteraturen – kun 9 % af børnelitteraturen bliver indkøbt digitalt. Det giver sikkert også god mening, da det ikke er mange børn der har Ipad med i børnehaven…..

screenshot-2016-10-24-10-15-02

epub

Den digitale bog – one size fits all

På dette kursus konverterer vi en bog fra InDesign og designer den til e-bogsformatet, så vi sørger for, at bogen fungerer bedst muligt på de forskellige e-bogslæsere. Formatet egner sig til romaner, biografier og andre bøger, hvor layoutet gerne må være fleksibelt, så det passer til mange forskellige skærmstørrelser. Kendskab til InDesign kræves. Læs mere hos Mediernes Efteruddannelse »

Underviseren fortæller

BOS0813Det bliver sjovt. For nu kan e-bøger blive utroligt levende. I Indesign kan jeg nu lægge animationer ind – det ligner næsten Flash, men er html. Så det fungerer på alle platforme. Det er jo ikke fordi alting skal komme flyvende ind fra venstre, men tænk på at grafer og tekstbokse lige pludselig kan få liv i Indesign.

Dato: 1. december 2016
Pris: 3.000 kr. (Rabat for dette kursus sammen med digitale magasiner: 4000 kr for begge kurser)
PU-støtte: 780 kr.

Alternativ dato: Kursus kan holdes, når der er to deltagere tilmeldt.

Tilmelding lige her

coffetable2

Digitale magasiner – eller den digitale coffeetable book

Lav et magasin i InDesign og udgiv som det en app eller som en e-bog eller online-dokument. Det kan også være den store, flotte coffee table book, der skal have et liv i de digitale medier. Mulighederne for at udgive digitalt er mange og forskellige. Du skal have kendskab til InDesign, men ikke i en grad, så du arbejder med det hver dag. Læs mere hos Mediernes Efteruddannelse »

Underviseren fortæller

BOS0813Digitale magasiner er endelig ved at udvikle sig igen. Efter fascinationen af de første magasiner som Wired Magazine og National Geographic for cirka 5 år siden, der var designet til tablet, er kravet i dag tilgængelig. Derfor vinder e-pub formaterne frem.  De kan læses lige godt på alle platforme og enheder, og rummer også mange spændende interaktive elementer. Det digitale magasin som app til tablet lever dog stadig videre. Det er det bedste format, hvis man gerne vil sælge magasiner i abonnement. Så junglen er stadig tæt når man skal vælge digitalt udgivelsesformat.

Jeg har lavet en oversigt over fordele og ulemper ved mange af de digitale formater.

Jeg laver en kursus dag hvor jeg fokuserer på alle disse formater. Jeg kigger på fordele og ulemper og muligheder. Kurset er støttet af Mediernes Efteruddannelse.

Dato: 23. november 2016
Pris: 3.000 kr. (Rabat for dette kursus sammen med den digitale bog: 4000 kr for begge kurser)
PU-støtte: 780 kr.

Alternativ dato: Kursus kan holdes, når der er to deltagere tilmeldt.

Tilmeld dig her