Papir eller digitalt. Lad være med at se det som et “enten-eller” – tænk hellere “både-og”

På kurset “Digital udgivelse af magasiner og coffee table books” lærer vi de interaktive funktioner i Indesign, der gør det muligt at udgive digitale magasiner – med interaktive funktioner. Klik på billedet for at læse mere

Vi er vant til papir, vi læser papir umiddelbart når det nu ligger der lige indenfor døren eller postkassen. Og så bliver det liggende. Det er ikke så flygtigt som den digitale post. Og det er lækkert, og er et produkt der både dufter og kan røres ved.

Derfor er de digitale produkter slet ikke konkurrencedygtige når disse paprametre bliver taget med ind i sammenligningen.

Og det er jo ærgerligt – fordi digitale udgivelser vinder på økonomien og aktualiteten.

Også lidt “lækkerhed” – fordi der kan tilføjes interaktive elementer.

Derfor bliver det er svært valg. Så lad være med at vælge – brug begge dele.

Et eksempel. Bryggeriforeningen sender 4-5 gange om året et lille nyhedsbrev/magasin ud til sine medlemmer. Der er meget at fortælle, så sidetallet voksede med tiden.

Med efterfølgende trykpriser og især portoudgifter. Valget for dem stod mellem at begrænse sig eller måske trykke på noget dårligere og tyndere papir.

Eller som den sidste mulighed kombinere papirudgivelsen med en digital udgivelse. Mere eller mindre klippe bladet op på midten og sende den første del til tryk og udgive resten som digital udgivelse. Ikke så simpelt som beskrevet her, men tæt på.

Det har de gjort i et par år nu, og det fungerer fint

Se eksemplet her hvor der er en lille video i den digitale udgave – og selvfølgelig ikke i papirudgaven

Brug en eller to sider i det trykte magasin til hovedhistorien og fortæl videre på nettet med masser af billeder og måske en video.

Det er let.

Bryggeriforeningen bruger et firma til deres onlineudgivelser der hedder “ipaper” hvor det er muligt at tilføje forskellige former for interaktivitet.

Det kan gøres endnu lettere – og billigere.

Indesign har en funktion, der hedder “publish online” – vælg dette og så er du online.

Så gælder det jo bare om at linke til dette dokument – og måske gøre det lækerere med interaktive funktioner. Det behøves jo ikke at være så meget. Måske bare en video og et slideshow med 5-10 billeder.